Podział majątku z kredytem hipotecznym

W sprawie rozwodowej sąd co do zasady nie dokonuje podziału majątku małżonków. Często słyszę z ust moich Klientów, że łatwiej rozwieść się z małżonkiem niż z kredytem. Okres spłaty kredytu hipotecznego wynosi nierzadko 20, 30 lat, czyli niestety dłużej niż trwa niejedno małżeństwo. Rozwód pozostaje bez pływu na ważność umowy kredytu hipotecznego. Jeżeli małżonkowie wspólnie zaciągnęli kredyt, we dwoje zmuszeni są spłacić zobowiązanie. Nazywa się to odpowiedzialnością solidarną i ma na celu zabezpieczyć interes wierzyciela (najczęściej banku).

W sprawach dotyczących podziału majątku poza rozważaniem sądów pozostaje kwestia długów małżonków. Sąd nigdy nie może wydać wyroku nakazującego daną osobę do spłaty określonego zobowiązania. Jednak jeśli byli małżonkowie są współwłaścicielami nieruchomości obciążonej kredytem hipotecznym, sąd uwzględnia obciążenie hipoteczne przy podziale domu lub mieszkania. Obciążenie hipoteczne ma bowiem realny wpływ na wartość nieruchomości.

Jeżeli wskutek podziału majątku jeden z małżonków przejmuje na własność nieruchomość, sąd zobowiąże go do spłaty zadłużenia hipotecznego. Czy bank związany jest zapadłym orzeczeniem sądu? Niestety wobec banku zapadłe orzeczenie pozostaje zupełnie bezskuteczne. Jeżeli małżonek, który zatrzymał nieruchomość przestanie spłacać zobowiązanie kredytowe, bank zwróci się do drugiego małżonka o spłatę długu. Jak temu przeciwdziałać?

Najlepiej jeszcze przed lub w toku sprawy o podział majątku porozumieć się z bankiem. Najlepiej wybrać się na konsultacje w banku wraz z byłym partnerem. Jeżeli nie możesz porozumieć się z byłym małżonkiem mediacje w tej kwestii może poprowadzić adwokat albo radca prawny. W banku należy zweryfikować, czy ten z was, kto ma przejąć nieruchomość będzie miał zdolność kredytową, tak aby bank zgodził się przepisać kredyt tylko na niego. Jeśli bank wyrazi zgodę poproście o promesę, w której bank zobowiąże się przepisać kredyt. Tym samym po zakończeniu sprawy sądowej, jedno z was stanie się wyłącznym właścicielem nieruchomości, a drugie będzie mogło rozpocząć nowe życie z czystym kontem.

Kancelaria prawna - Adwokat i Radca Prawny - breakup-ge01deadc6_1280